laupäev, 4. veebruar 2017

Francis Frangipane „Palve Muudab Jumala Meelt“


 


Nähtav Jumala Auhiilgus laskus Siinai mäele ning siis selle mõju hakkas toimima. Iisraeli rahvas, kuus miljonit inimest, kuulsid kuuldavat Jumala häält, mis rääkis nendega otse kuningliku tule keskelt. Terve rahvas värises ning vappus pühas kartuses. Selle tulemusel palusid Iisraeli rahva juhid Moosest, et nad ei peaks rohkem otse kuulma Jumala sõnu. Mooses nõustus ning pöördus ning tõusis mäe tippu ning sisenes otse põlevasse pühasse tulle, kuhu ta jäi neljakümneks päevaks. (Vaata 2 Mo. 19: 17-20; 24: 18)

Hämmastav on see, et kui Moosese tagasitulek viibis, siis Iisraeli rahvas hakkas mässama, nad tegid endale ebajumala, kuldse vasika, Egiptuse ebajumalate sarnase. Nad tegid seda paigas, kus neil oli täiesti avatud vaade Jumala Auhiilgusele. Iisraeli rahvas trotsis Jumala Auhiilgust oma ennekuulmatu ebajumalakummardamisega (vaata 2 Mo. 32: 1-8)

Mitte miski ei vihasta Elavat Jumalat rohkem, kui inimeste ebajumalakummardamine, nii et see jultunud tegu oli tegelikult piisav selleks, et kogu Iiraeli rahvas hävitataks, nii patused, kui ka need, kes nägid seda pattu, aga ei teinud mitte midagi selleks, et seda peatada. Vastuseks sellisele tegevusele ütles Jumal Moosesele: „Ma olen näinud seda rahvast, ja vaata, see on kangekaelne rahvas! Jäta Mind nüüd üksi, et Mu viha saaks süttida põlema nende vastu ja Ma saaksin nad hävitada! Aga Sind Ma teen suureks rahvaks!“ (Vaata 2Mo. 32: 9-10)

See on imeline kirjakoht. See ilmutab midagi sellest, kuidas töötab jumaliku mõistuse sisemine dünaamika. Ma hetkel mõtlen eriti sellele Isanda seisukohavõtule. „Jäta Mind üksi“. See vihjab sellele, et kui Jumal jääb „üksi“- see tähendab, et pole eestpalvet, mis avaldaks survet Tema Armule- siis jumalik viha saab täielikult väljendatud. Ja täpselt vastupidine on samuti tõsi: viha on võimalik tagasi hoida, kui meie, eestpalvetajad, ei lõpeta ega hoia tagasi oma palveid.

Niikaua, kuni Mooses ei lõpetanud oma palvetamist, niikaua oli seal võimalik armu väljavalamine. Palved tegid selle võimalikuks.

Eeestpalvetaja eesmärk on jääda palvesse;  see tähendab, et me „ei jäta Jumalat üksi“. See ei vihja nüüd sellele, et meie oleksime Jumalast armulisemad või andestavamad. See oleks väga vale nii mõelda. Tõde on see, et teatud kogus jumalikku armu ja andestust- põhjendamatu kogus armu ja andestust- on Jumala südames reserveeritud ning avaldub maa peal ainult läbi inimeste eestpalve. Jumala pühadus nõuab seda, et patt saaks karistatud; aga Tema arm võidutseb kohtumõistmise üle ning läbi palve tuleb see esile.

Me peaksime taga ajama ühtsuses„üks olemist“ Jumala armuga. Vastupidiselt sellele on saatana eesmärk luua vastand meie ja Jumala suhtlemises, kus me ei käitu enam kui tõelised eestpalvetajad, vaid hakkame süüdistajateks. Saatan otsib igal moel võimalust teha meid kibedaks meie armastatute suhtes, meie töökaaslaste, naabrite ja meie enda rahva suhtes, nii, et meie igatsuseks ei ole enam lunastavad vastused, vaid süüdistamine ja kohtumõistmine.

Peetrus räägib abielumeestele, et nad ei muutuks oma naiste suhtes kibestunuks, et nende „palved poleks takistatud“ ( 1Pe. 3: 7) Tõmba joon alla sellele Tõele: Kibestumus takistab eestpalvetamist. Aga Jumal igatseb seda, et me roniks otse Tema mõtteprotsesside keskele, et arm saaks laiali jagatud maa peal. Armule orienteeritud eestpalvetajad tõmbavad ligi/veetlevad/kaasavad Jumala KOGU tähelepanu.

Isand kuulutas: „Jäta Mind üksi!“, aga Mooses keeldus. Selle asemel hakkas Mooses tuletama Jumalale meelde Tema tõotusi ja lubadusi Iisraeli rahvale ning meenutas Jumalale ka Tema suhteid Iisraeli esivanematega: Aabrahami, Iisaki ja Jaakobiga ( 2Mo. 32: 11-13). Nii paljud eestpalvetajad tõlgendavad valesti Jumala eemaletõukamist ning vahearuandeid. Ekslikult arvavad nad, et Jumal on armu mõõt ammendunud. See pole nii. Tegelikult on Tema arm uus igal hommikul. Mooses vastas Jumalale Jumala armastusest lähtuvalt. Ta tuletas Isandale meelde Jumala eesmärke, kordas Talle Tema tõotusi, ning Mooses ei lõpetanud Iisraeli rahva eest palvetamist.

Moosesest sai küps eestpalvetaja. Ta jäi Jumala lähedusse ning ta domineeris palves. Isegi, kui Jumal oli öelnud, et Ta alustab otsast peale ja teeb Moosesest suure rahva, ignoreeris Mooses sellist väljavaadet. Mooses teadis, et kõikide inimeste elus on patu ja läbikukkumise aegu. Mooses oli tulnud liiga kaugele selleks, et alata otsast peale. Kogu teekond oli ette võetud lepingu tõttu, mis Jumal oli teinud Iisraeli esivanematega.

Pea seda alati meeles, et Sinu ülesanne palvetada tähendab seda, et tuua ebatäiuslike inimeste eludes Jumala tõotused täieliku täitumiseni. Eestpalvetaja roll on palvetada teekonna algusest alates, läbi kogu patu ja tagasilöökide oru, ning jätkata palvetamist seni, kuni Jumala tõotused on kätte saadud.

Sa võid olla kas koguduse pastor või eestpalvetaja või lapsevanem. Hoolimata sellest, kelle eest Sa palvetad, on Sul vaja sellist suhtumist: „Isand, ma ei jäta Sind üksi, mis puudutab minu armastatuid.“

Kui ma palvetan, siis on minu täielik fookus Jumala armu ja helduse peal, et need saaks välja valatud. Ma olen nõus Jumalaga selles, et Tema viha on õigustatud, mis puudutab inimeste pattu ning ma palvetan alati, et Jumala Vaim tooks patu tunnetuse. Aga ometi on minu peamine fookus armul ja vajalikel muutustel, mis peavad esile tulema. Sest ma tean, et arm võidutseb kohtumõistmise üle.

Tulemus.

Moosese eestpalve tulemused on täiesti vapustavad:

"Ja Jehoova kahetses kurja, mida Ta oli ähvardanud teha oma rahvale“ (2 Mo. 32:14).

Et see oleks ilmutus, mida me kõik sügavuti ära tunneme! Moosese palve muutis Jumala meelt!

Väga palju sellest, kuidas Jumal suhtub ühe rahva tulevikku, baseerub sellele, kuidas inimesed palvetavad selle ühiskonna keskel. Jumala Vaim on teinud mulle ühe Tõe väga selgeks: ühiskonna tulevik ei kuulu patustele, see kuulub neile, kes palvetavad. Sellepärast ka Jeesus ütles Oma jüngritele, et seal, kus kaks või kolm on ühel meelel koos, „mida iganes nad paluvad“ (Matteuse 18: 19), seda nad saavad Taevaselt Isalt. Kaks või kolm Jumala sulast, kes keelduvad hülgamast palve ustavust, võivad vabastada „oma maailma keskel“ tohutu koguse võitmatut Jumala armu.

Moosese ja Iisraeli rahva puhul oli tulemus sügavalt tähendusrikas. „Jumal muutis Oma meelt kurja suhtes, mida Ta ütles, et Ta teeb Oma inimestele“ (2 Mo. 32. 14)

Mõtiskle selle üle: Palve muudab Jumala meelt ja suhtumist.

PALVE:

„Isand, ma tänan Sind, et Sa oled alati avatud meie hüüdmise suhtes. Aita mind olla järjepidev, et ma ei annaks Sulle puhkust, kuni Sa oled täitnud kõik Oma kõrgeimad eesmärgid minu perekonna, koguduse ja rahva osas. Ma tänan Sind, et ükski hääl pole Sinu jaoks liiga nõrk, et Sa seda ei kuuleks. Jumal, ma seisan müüripraos kõigi nende pärast, keda ma armastan. Ilmuta neile Oma armu! Jeesuse Kristuse nimel.“

 
Tõlkinud ja kujundanud Jana Naudi 04.02.2017

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar