neljapäev, 20. juuli 2017

Linda Fields „Kuidas Kasvatada Üles Julgeid Juhte“


 

On palju programme, mis on tänapäeval võimalik kätte saada, mis on varustuseks, et arendada dünaamilisi juhte ning mõned neist võivad olla eriti kasulikud. Ja kuigi ma olen aidanud areneda paljudel juhtidel oma ülikooli õppejõu karjääri ajal, IHOPKC`s sekulaarse sfääri juhina, treenerina, on minu kõige väärtuslikum õppetund, kuidas arendada juhte, tulnud otse Jumalalt. Kui Ta usaldas mind ja minu abikaasat kahe tütrega, keda armastada, üles kasvatada ning abistada imikueast täiskasvanuikka. Selle kaudu olen ma õppinud hindamatuid õppetunde juhtimise kohta.

Aastate jooksul on inimesed küsinud, kuidas ma olen osanud oma tütreid kasvatada nii, et neist on saanud edukad suhtlejad ja juhid oma elus ja karjääris, hoolimata eluraskustest.

Sa ei pruugi kunagi tunda seda, et Sa oleksid täielikult kvalifitseeritud, et olla lapsevanem või teistele inimestele juhiks. Vastutus teiste inimeste elude kujundamise eest on tohutu! Meie abikaasaga kohe kindlasti ei teadnud alati, mida me teeme. Ja meeleheitlikel hetkedel oma lapsevanemaks olemise ajal toetusime me alati sellele salmile:

“Lapsed on kingitus Isanda käest.” (Laul 127:3, NASB)

Kuna Jumal oli andnud meile kingituseks inimelusid, keda arendada ja üles kasvatada, siis me ka ootasime, et Tema näitab meile, kuidas seda teha. Ja Ta näitas.

Selles artiklis ma pakin lahti kolm võtit, mis me avastasime, kui me kasvatasime üles julgeid juhte nii oma kodus kui professionaalselt, aga enamjaolt ikkagi kodus.

1. Arenda Julgeid Juhte Reaalajas- Õppetunnid Elust Enesest Räägivad.

Kaasa noori juhte oma elu teekonnal. Nad vaatavad ja kuulavad väga tähelepanelikult.

Kas Sa oled lapsevanem, õpetaja, noorte juht, pastor, kogukondade nõustaja, töötegija koguduses, äri omanik, võid Sa kindel olla, et potentsiaalsed noored juhid on mõjutatud Sinu elu poolt. Esimene küsimus, mida endalt küsida, on: „ Mida räägib minu elu eeskuju sellest, kuidas vahet teha maailmas, kuidas muutusi tuua, kuidas probleeme lahendada?“

Ühel päeval ma muutusin eriti teadlikuks sellest, et minu lapsed on vormitud selle poolt, mida ma ütlen ja teen. Ma töötasin sel ajal Brazosport  Kolledžis Lake Jacksonis, Texases ja minu kaks väikest tütart kuulsid tihtilugu pealt, kui ma ajasin äriasju õpetajana ja selle äriprogrammi juhina. . Nagu lapsed ikka, riietusid mu väiksed tütred oma Emme moodi, panid jalga minu kingad, konfiskeerisid peeglilaualt minu huulepulga, katsid „kontorisse“ kohvilaua ning lisasid mänguasjadena telefoni, hunniku pabereid ja klammerdaja.

Ja ühel päeval kuulsin ma oma noorimat tütart mängu ajal võtmas vastu telefonikõnet ja vastamas:

„Ärikool. Kuidas ma saan Teid aidata?“

„Ah nii, ma saan aru…“

„Et siis…(tähendusrikas paus).“

„Pavetame( väikese tütre keelevääratus)- palvetame- koos selle pärast!“

Minu väiksem tütar oli sel ajal alles saanud kolmeaastaseks, aga mis kõige tähtsam selle hetke juures, oli see, et tal oli julgust ja enesekindlust palvetada oma „meeskonnaliikmega“, kellel oli probleem, sest ta oli kuulnud, et tema Emme teeb samamoodi.

Vägi, mis peitub elavas eeskujus- elu, mis on elatud valjuhäälselt- eeskuju räägib tohutu tugevusega, enam kui ükski raamat või seminar lapsevanemaks olemise ja juhtimise teemal. Eeskuju kujundab noori juhte Sinu ümber, vormides nende arvamusi, väljendusviise, jäljendusi ning mis õpetab noori tegema elust järeldusi ning nägema elu kõiki võimalusi.

Meie kodus käis tihtilugu väikseid gruppe, kuhu meie väiksed tütred olid kaasatud. Nad kuulsid pealt meie arutelusid, palveid ning nõustamise vestlusi. Ja nüüd me näeme, kuidas meie täiskasvanud tütred käivad tarkuses, mis puudutab juhtimist, sest nad õppisid seda esmakordselt oma lapsepõlves. Täna nad elavad ja töötavad kui suhtlemise/arengu treenerid ning nad on tõelised professionaalid.

Ja see põhimõte puudutab samal moel meie meeskondi, kogudusi ja tööd. Ma praktiseerin seda pidevalt, et kaasata tärkavaid juhte korraldamisse, et nad saaksid jälgida juhtimist reaalses tegevuses, lõpetada projekte, mis annab neile võimalusi arendada oma oskusi, et neil oleks võimalus õppida siin ja praegu, reaalajas.

2. Tuvastage Võimalused, Mis Toovad Arengu- Seadke Endale Eesmärke.

Need, kes mõistavad, et nad mõjutavad lõpptulemust, on ka valmis juhtima julgusega, mis võidab ära olukorrad.

Üks kõige tähtsamaid õppetunde, mida iga noor juht peaks kogema, on võimaluse ära tundmine ning pealehakkamine, et seda ära kasutada nii, et see toob arengu ja muutuse.

Kui meie vanim tütar vajas lisaraha oma sissetulekule ühe väga konkreetse väljamineku jaoks, siis me ei öelnud talle, et oodaku järgmise kuuni, vaid selle asemel me aitasime tal seada endale eesmärk, et leida see lisaraha. Siis me näitamise talle, kuidas välja arvutada, kui palju lisatunde lapsehoidmist on tal vaja, et saada kokku vajalik raha. Ja siis me palvetasime, et see vajalik töö tuleks esile. Kui telefon hakkas helisema, siis tütre kulmud tõusid imestusest, ja selle kogemuse kaudu ta mitte ainult ei õppinud seda, et Jumal vastab tema palvetele, vaid ta õppis ka terveks eluks vajaliku printsiibi, kuidas seada endale palvetades  eluteel liikumiseks eesmärke.

Ma õpetan eesmärkide seadmist kui elu põhialuselist oskust juhtide jaoks igas vanuses inimestele. Mõnikord isegi vanemas eas inimesed peavad minema tagasi põhialuste juurde, et ära tunda võimalusi, et siis teha plaane ning seejärel luua lahendusi.

Visionääri ja juhi erinevus on see, et visionäär unistab visioonist, aga juht teostab visiooni. Visioon ilma teostuseta on väga väsitav ja kurnav.

“Teostumata lootus muudab südame haigeks, aga täideläinud igatsus on elupuuks“ (Õpetussõnad 13:12, NASB)

Me elame praegu ajastul, mil tehnoloogia vale kasutamine ohustab meie noortelt juhtidelt röövida loova mõtlemise ning probleemide lahendamise kogemusi, üritades asendada nende elus reaalsust filmides loodud „tehismaailmadega“, mängudega, interneti otsingutega ja teiste tähelepanu kõrvale juhtivate asjadega.

Lahing inimsaatuste pärast on reaalne ja vaenlane kasutab selleks kõiki taktikaid, et lõhkuda meie usku sellesse, et meie lastel on saatus ning et meil on koos Jumalaga võimalik nende teekonda ja lõpptulemust kujundada. Arenguga kaasas käivad juhid õpivad tehnoloogiat kasutama üksnes kui vahendit ja väärtuslikku ressurssi, et sirutuda Jumala kui kogu tarkuse ja arusaamise allikani.

Tõelise juhiga käib tervel eluajal kaasas see, et ta oskab jõustada noori juhte nii, et need püüdlevad eesmärgi ja oma unistuste täitumise suunas vastavate tegutsemistega  ning siis toovad nad esile tulemusi. See printsiip käib kaasas tõelise juhiga.

3. Kaitse Identiteeti: Julgus Tegeleda Raskete Asjadega.  

Väga tähtis on tõusvaid juhte õpetada nägema elu väljakutseid lunastaval viisil: selline vaatenurk aitab kaitsta identiteeti.

Kas noor juht kogeb ise raskeid aegu või ta kuuleb raskeid ja konfliktseid sõnumeid teiste käes, kes tema ümber, või on ta silmitsi tõelise katsumusega, on noorel juhil vaja oma usk ankurdada Tõesse Jumala Armastuse  ja Jumala Sõna kohta.

Vundament või mõtteviis, et Jumal on meie poolt- et Jumal on igas situatsioonis valmis meiega jagama vajalikku teavet- varustab ja informeerib noort mõistust selleks, et toime tulla maailmaga tema ümber, et nad mõistavad selgelt, kes nemad on kõige keskel ning et nad teavad, kuidas reageerida elu väljakutsetele rahu ja julgusega.  

Jeesus on väga hea juht ja Ta ütleb meile:

“Ma olen Teile rääkinud neid asju, et Teil oleks rahu Minus. Selles maailmas on Teil kannatusi. Aga olge julged! Mina olen maailma ära võitnud.“  (Matteuse 16:33, HCSB [lisatud rõhuasetus])

Kannatuste ja raskustega tegelemine (nende menetlemine) meie eludes on suurepärane võimalus õppida Jumalat paremini tundma. Me ei saa mõelda, et katsumusi ei tule ega ole- tegelikult on täpselt vastupidi. Meil tuleb katsumusi, aga Jumal on koos meiega.

Meie noorimal tütrel diagnoositi esimeses klassis meditsiiniline seisund, mis nõudis seda, et me teeksime talle mitu korda päevas vereproovi. Tegelemine haigusega on midagi, mis üritab iga kord sügavalt rünnata meie identiteeti. Õige pea me kuulsime tema õpetajalt, et meie noorim tütar oma ettevõtliku loomusega oli hakanud oma sõpradele müüma 1.dollari eest lõunapausil vereproovide tegemist. Selline jõuline otsus selle väikese tüdruku elus andis talle võimaluse kasvada tugevaks naiseks, kes teab, kuidas silmitsi olla vastuolude ja katsumustega ning kuidas tänasel päeval igalt poolt leida võimalusi.

Meile on usaldatud see eesõigus, et arendada juhte, kes teavad oma identiteeti Kristuses ning kes tunnevad ära võimalused, kuidas teha vahet, kuidas tuua muutusi siin maailma keskel. Selliseid juhte otsitakse tänapäeval taga igal pool.
 
Tõlkinud ja kujundanud Jana Naudi 20.07.2017
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar